Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

For our friends from all around the world to discuss in any non-german language
Avatar
mr. bungle
Beiträge: 10025
Registriert: 06.02.03 01:55
Wohnort: Beautiful Mountain Peace Meadow
Kontaktdaten:

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Avatar Beitrag von mr. bungle »

Vadå rysare? Skulle det inte vara roligt om Assyriska gick upp igen? Klubben verkar vara intressant till mig i alla fall... Att ni båda inte tycker så mycket om Hammarby, det har jag förstått... ;)

Men nu glömmer jag Allsvenskan och är i väntan på Malta-miraklet, det kan för fan inte vara så svårt att besegra portugiser eller minst hämtar en poäng! :) Synd att det finns ingen möjlighet att kolla matcherna här...

Liten TeBe-uppdatering: Senaste helg spelades som sagt omgång 2 i Berlin-cuppen. Motståndare i Eichkamp var laget av VSG Rahnsdorf som spelar i div. 7 som jag vet, och det blev en klar 7-0-seger till TeBe. Men mest positivt var att flera spelare som varit skadad jättelångt kom tillbaka till laget - framförallt lagskapten Felix Below, men även Gökhan Ahmetcik och Alexander Jakowitz. Nu är jag nyfiken om laget kanske har dock en liten chans i lördagsmatchen hos CFC som jag redan skrev om...

"Offside"-saken låter för övrigt intressant, jag skulle gärna ha ett exemplar. Kan ni köpa ett till mig och tillbringa det den nästa gången ni kommer hit? Tidskriften var ju väldigt läsvärd redan utan nån TeBe, men nu väl ännu mera...

Für Leute, die dieser seltsamen Sprache hier noch weniger mächtig sind als ich, aber vielleicht doch mal hier reinschauen: Es gibt in Schweden ein ziemlich gutes Fußballfanzine namens Offside, welches auch einen Redakteur in Berlin zu sitzen hat. Unsere Verstehnixe kennen den wohl ein bisschen, und nachdem dieser sich bislang eher in Richtung Wuhlistan orientiert hat, haben sie ihm mal einen dezenten Hinweis auf das einzig wahre Fußballmekka Berlins gegeben. Offensichtlich war er mitterweile bereits im Mommse, denn laut Bruno hat er in der aktuellen Ausgabe einige Sätze über uns geschrieben, die recht positiv klingen. Bin mal neugierig drauf, das schwarz auf weiß zu sehen und kann dann ja nochmal was dazu schreiben, drüben.
"Ich bitte Sie höchst nachdrücklich, in der nächsten Bezirksamtssitzung für einen raschen und reibungslosen Umbau des Mommsenstadions einzusetzen. Eine ausdrückliche Zustimmung des Bezirks benötigen wir bis spätestens zum 15. Januar 2024." (Unbekannte Autorin.)
fairistmehr
Beiträge: 3001
Registriert: 07.01.07 11:31
Wohnort: Lutherstadt Wittenberg

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Beitrag von fairistmehr »

mr. bungle hat geschrieben:
Für Leute, die dieser seltsamen Sprache hier noch weniger mächtig sind als ich, aber vielleicht doch mal hier reinschauen:
Als Forums-Allesleser, wenn schon nicht Fußball-Allesfahrer, bin ich dir für diese kurze Zusammenfassung dankbar. Hatte immer gehofft noch selbst hinter den Sinn zu kommen, aber... aussichtsloses Unterfangen.
Avatar
mr. bungle
Beiträge: 10025
Registriert: 06.02.03 01:55
Wohnort: Beautiful Mountain Peace Meadow
Kontaktdaten:

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Avatar Beitrag von mr. bungle »

Gibt ja zur Not noch diese schrägen Übersetzungstools – ich hatte eines der Posts hier mal spaßeshalber dort eingegeben, dabei kam die auch für mich interessante News ans Tageslicht, dass Benny Griesert ein "begabter Linksextremist" ist. :D. Was den Faden anbelangt, so versäumt hier eigentlich niemand viel, zum einen "blogge" ich halt die wichtigsten aktuellen News über TeBe, wenn ich gerade Zeit und Lust drauf hab und freue mich über Kommentare "unserer" oder vielleicht auch mal anderer Schweden, die hier landen. Nebenbei wird noch ein bisschen über schwedischen Fußball gesmalltalkt. Bevor das zu konspirativ wirkt, kann ich es ja auch weiterhin so halten, dass ich hin und wieder ne kleine Zusammenfassung mache, vielleicht ist das ne ganz gute Lösung für solche Threads. Finds jedenfalls gut, wenn es auf dem Tennis Court vielsprachig zugeht (für polnisch oder tschechisch z.B. gäbe es ja diverse Experten), wobei das die englischsprachigen Fäden nicht ersetzen soll.
"Ich bitte Sie höchst nachdrücklich, in der nächsten Bezirksamtssitzung für einen raschen und reibungslosen Umbau des Mommsenstadions einzusetzen. Eine ausdrückliche Zustimmung des Bezirks benötigen wir bis spätestens zum 15. Januar 2024." (Unbekannte Autorin.)
Bruno

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Beitrag von Bruno »

Jag tar med ett nr av Offside.
Bajen är helt OK och det är kul att Assyriska finns.
Avatar
mr. bungle
Beiträge: 10025
Registriert: 06.02.03 01:55
Wohnort: Beautiful Mountain Peace Meadow
Kontaktdaten:

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Avatar Beitrag von mr. bungle »

Jaha! Vad mig anbelanger så är det av de tre stockholmsstorklubbar även Bajen jag tycker mest om, men det har jag väl redan berättat. Såg de på en bortamatch i Malmö en gång för länge sen och dessutom fanns några trevliga bajare som besökte oss i Mommse flera gånger och tyckte om TeBe. Men minst delar av klacken (som brukar ha kontakter med Lazio Rom o.s.v.) verkar inte alls kul till mig. I allmänhet håller vi ju egentligen hellre med konstiga småklubbar som inte gäller som "hip" på nåt sätt. Kanske finns vissar paralleler mellan Brommapojkarna och TeBe, men det är svårt att bedöma för mig. Båda lägger i alla fall en stor tyngdpunkt på ungdomsarbete. Skillnaden är förstås att Brommajojkaras herrlag spelar i div 1 och TeBe i div 4. ;) Nja, jag måste i alla fall besöka massor av matcher när jag hinner komma till sthlm en gång...

Tack på förhand för att medta Offside! Och med Malta det vär väl ingenting i går, men det kom ju inte som överraskning...
"Ich bitte Sie höchst nachdrücklich, in der nächsten Bezirksamtssitzung für einen raschen und reibungslosen Umbau des Mommsenstadions einzusetzen. Eine ausdrückliche Zustimmung des Bezirks benötigen wir bis spätestens zum 15. Januar 2024." (Unbekannte Autorin.)
Pentii

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Beitrag von Pentii »

Helt suveränt, Mr Bungle!!! (Super!) Tror att Mr Bungle kan lära sig Gävledialekt, han är en mycket begåvad man!! (=Think that Mr Bungle will be able to learn the Gävle dialect, he´s a very smart and talented man!!)
Avatar
mr. bungle
Beiträge: 10025
Registriert: 06.02.03 01:55
Wohnort: Beautiful Mountain Peace Meadow
Kontaktdaten:

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Avatar Beitrag von mr. bungle »

Vad bra! Grattis Assyriska, grattis Brage! :D
"Ich bitte Sie höchst nachdrücklich, in der nächsten Bezirksamtssitzung für einen raschen und reibungslosen Umbau des Mommsenstadions einzusetzen. Eine ausdrückliche Zustimmung des Bezirks benötigen wir bis spätestens zum 15. Januar 2024." (Unbekannte Autorin.)
Avatar
mr. bungle
Beiträge: 10025
Registriert: 06.02.03 01:55
Wohnort: Beautiful Mountain Peace Meadow
Kontaktdaten:

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Avatar Beitrag von mr. bungle »

Grattis Assyriska
tamefan, det var väl lite tidigt... :cry: Jävla djurgårdsjävlar, dra åt helvete!! :evil:
"Ich bitte Sie höchst nachdrücklich, in der nächsten Bezirksamtssitzung für einen raschen und reibungslosen Umbau des Mommsenstadions einzusetzen. Eine ausdrückliche Zustimmung des Bezirks benötigen wir bis spätestens zum 15. Januar 2024." (Unbekannte Autorin.)
Hermsdorfer

Re: Tråden för alla som vill snacka tennis & fotboll på svenska

Beitrag von Hermsdorfer »

Hej Mr. Bungle, jag blir ju riktigt imponerad - visste inte att du hade svensk anknytning pa allvar. Jag själv hejar pa lag som börjar med H, dvs. H...dorf och H...by. Det har alltsa inte varit en rolig allsvensk säsong för min del.
Kommer du till cupmatchen pa onsdag?
Antworten